Financovanie kampane pod rúškom tajomstva

15. júla 2010, antimanipulator, Nezaradené

Na začiatok treba povedať, že posledná kampaň bola pekne nudná. Mierne oživenie priniesla Sulíkova SaS a aj Paliho Kapurková toť vsjo. Veľa analytikov, politológov a inej hávede sa vyjadruje k úspešnosti jednotlivých subjektov, ku taktike a pod. o čom sa už skoro nepíše je financovanie.

Netreba si dávať servítku pre ústa, kampaň je drahá, aby som bol presný, masakerne drahá. Pre príklad použijem českú ČSSD, ktorá na kampaň využila 300 miliónov Kč.

U nás sa pojem volebná kampaň chápe v dvoch zmysloch. Jeden je presnejší, nazvem ho právnický, ktorý chápe kampaň, ako zákonom určené obdobie od-do (dna volieb resp. moratória). Druhé chápanie priamo súvisí s financovaním kampane, ide o voľnejšie chápanie tohto inštitútu. Podľa môjho názoru ide o obdobie cca 4-5 mesiacov pred voľbami. Vtedy sa začínajú objavovať prvé debilné billboardy s úžasnými sloganmi typu (ja som najlepší, chcem zmenu a pod.) Strany sa začínajú oproti konkurentom viac vyhraňovať, politikov vidno prakticky všade, veď základ úspešnej kampane, popri peniazoch je „byť videný“.

Finta týchto „hlášok“ je v tom, že nenabádajú priamo k voľbe, teda oficiálne ich za kampaň považovať nemožno. Poťažne ich strany nezahŕňajú do výdavkov za oficiálnu kampaň. Zdôvodniť sa to dá seba prezentáciou, ktorú možno uverejniť hocikedy.

Vychádzajúc z tohto jednoduchého príkladu si je možné ľahko predstaviť, ako sa v podmienkach SR prezentujú výdavky na kampaň. Je totiž veľký rozdiel medzi kampaňou a „kampaňou“.

Finty s výdavkami na kampaň značne zmenil terajší zákon o voľbách do NRSR. Veľmi podstatnou zmenou bolo odstránenie hornej hranice výdavkov. Pôvodne to bolo 12 miliónov Sk. Len pripomeniem, že pri voľbách Prezidenta SR je horná hranica 132775 Eur, neviem si ale predstaviť, či táto hranica bola vôbec niekedy dodržaná (myslím samozrejme známe „mená“). Ale to už rozprávam o porušení zákona, fuj:D

Napíšem príklad, ako sa dajú náklady významne znížiť. Billboard a jeho prenájom stojí nejakú trhovú cenu. Pokiaľ máte nejakú známu agentúru, ktorá vám dá prenájom a cenu výrazne nižšiu ako je trhová, znížite si výdavky…

Ďalší príklad: oficiálna kampaň pri voľbách prezidenta SR trvá 13 dní. Čiže spomínaných 132 775 Eur je určených na túto dobu. Čo sa deje 3-4 mesiace pred voľbami, to sa už do výdavkov na kampaň nezahrnie.

Iróniu ostáva fakt, že politici majú plné huby mravnosti, dodržiavania zákonov, zodpovednosti a čestnosti.